Logo weekkrantoostgelre.nl


Op het schoolplein bewonderden enkele honderden mensen het passieverhaal dat in de aula gespeeld en bezongen werd. Foto: Eveline Zuurbier
Op het schoolplein bewonderden enkele honderden mensen het passieverhaal dat in de aula gespeeld en bezongen werd. Foto: Eveline Zuurbier

Alle drie passions in Oost Gelre zeer in trek

Nog nooit is Pasen zo intens beleefd geweest in Oost Gelre. Kerken, een zaal en een plein liepen vol mensen om de musicalachtige uitvoeringen van het lijdensverhaal in Lichtenvoorde, Zieuwent en in Groenlo bij te wonen. Elke keer klinkt het passieverhaal weer als nieuw.

OOST GELRE - Dirigent Emile Engel gaf voor de zesde keer uitvoering aan het meesterwerk van Bachs Matthäus Passion in de Zieuwentse Werenfriduskerk. Een grote productie met projectkoor Concentus Cantzione, het vocaal ensemble Ex Arte, orkest Concerto Barocco en internationale solisten. Voorafgaand aan de Matthäus Passion had Engel al opgemerkt: 'het lijdensverhaal kun je oneindig uitvoeren. Hoe dan precies, is juist het mystieke ervan'. 'Ein Predikt in Tönen', vertelde hij bewogen.

Emile Engel legt op moment van Jezus' sterven aan het kruis de passie stil. De imposante Werenfriduskerk die tijdens de Matthäus helemaal is uitgelicht en grote beeldschermen de intensiteit van de muzikale uitvoering laten zien, is dan in één klap donker. Een macaber licht schijnt op het grote kruis dat in de kerk hangt. Daarna volgt het koraal dat roept om aandacht, 'Wenn ich einmal soll scheiden, so scheide nicht von mir'. Mensen schieten vol en dat is wat zowel Bach als ook Emile Engel graag wil: het publiek treffen en bewust maken van wat er precies is gebeurd.

In Lichtenvoorde willen de organiserende kerken en Marianum het lijdensverhaal het indringende lijdensverhaal begrijpelijk maken voor met name de jeugd. Passende Nederlandstalige popsongs gezongen door koor NOIR uit Zieuwent en de Marianum-schoolband met muziekdocent, leerlingen en oud-leerlingen van de school. Die leggen de verbindingen met de passie in het bijbelverhaal waardoor mensen op andere manier naar de inhoud luisteren, zei scriptschrijver dominee Hans Hinkamp. Wanneer Esther van 't Hooft het lied van Benny Neyman zingt, raakt dit mensen buiten op het plein. Haar vader heeft de bewerking geschreven en direct nadat Maria, Mariëtte Wesselink van theaterduo Noggus, haar eenzaamheid toonde, klinkt 'Zij weet niet hoe' indringend. De close-up beelden op de videowall versterken dat gevoel.

Maria had in de uitvoering maar een paar zinnen. En het is knap werk om daaruit de zorgzame moederrol van Maria neer te zetten. De leerlingen van Jezus waren 'echte leerlingen', in dit geval die van Marianum. De eigentijdse setting was te merken in het deel van Palmpasen waar Jezus populair is bij kinderen (leerlingen van de Frans ten Boschschool). Ze maken selfies met Jezus (Aad Witteveen) Ook verteller Nieke Hoitink van Omroep Gelderland laat het publiek met een gedachte naar huis gaan door aan het eind als evangelist naar voren te gaan. De uitvoering op het scherm buiten viel zeer in de smaak.

Kruisdragers

Voor het eerst vond in de Groenlose basiliek ook een passion plaats met koren en solisten. In zowel Groenlo en Lichtenvoorde begon de passie met het dragen van het kruis. In Groenlo waren dat Eritrese mannen die wekelijks in de kerk komen om te bidden.
In Lichtenvoorde waren dat voor het overgrote deel mensen die in het afgelopen jaar zelf ook een kruis hebben meegedragen. Vanaf de Johanneskerk droegen twintig personen een groot wit kruis naar de Markt. Daar opende burgemeester Bronsvoort het paasevenement door in een woord een korte reflectie van de gebeurtenissen in de wereld te geven. Koor NOIR bezorgde het eerste kippenvelmoment. Daarna namen de dragers het kruis op en trok een lange stille stoet met fakkeldragers naar het Marianum. Daar werd het kruis opgericht en aangelicht. Het moest een hoogtepunt worden, maar door de toeloop van mensen kwam dit moment niet tot het recht wat het zou moeten zijn. Volgend jaar krijgen de drie passions in maart opnieuw een vervolg.

Eveline Zuurbier
Reageer als eerste