Logo weekkrantoostgelre.nl


Ingmar Hummelink, Eva Jansen en Henri Hummelink bij hun gezamenlijk ontwerp De Zandlopers
Ingmar Hummelink, Eva Jansen en Henri Hummelink bij hun gezamenlijk ontwerp De Zandlopers (Foto: Eveline Zuurbier)

Groep Van Reedestraat ontwerpt op maat

Corsogroep Van Reedestraat prijst zich rijk met drie ontwerpers. Henri Hummelink, zijn zoon Ingmar en Eva Jansen. Ze geven 'Zandlopers', een door de woestijn trekkend nomadenvolk vorm. 'Zandlopers' is niet het ontwerp dat Van Reedestraat in dit vroege voorjaar inleverde bij het corsobestuur. Er bestond een doublure met corsogroep 6Kamp. Hoe het kan gebeuren dat je met dezelfde ideeën rondloopt? Zeg het maar, vertellen de drie.

LICHTENVOORDE - "Misschien was er iets over wespen in het nieuws, of misschien hebben we allebei een bepaald detail in het laatste corso gezien dat is gaan borrelen", vertelt Henri Hummelink. Het is in het Lichtenvoordse corso vaker voorgekomen; meerdere wagens met VOC-schepen en een jaar waar drie wagens met hanen en kippen te zien waren, weet hij zich nog te herinneren. Sindsdien is de regel dat corsogroepen voor een bepaalde datum hun ontwerp kenbaar maken bij het corsobestuur voordat ze er verder mee aan de slag gaan. Lichtenvoorde wil op de tweede zondag van september een veelzijdig corso aan het massaal toegestroomde publiek laten zien. Hummelink baalt er wel van. De groep had het idee later dan 6Kamp aangeleverd. "Als je langer met een idee rondloopt, dan gaat dat in je hoofd leven. Je denkt ook na over wat de groep aankan. En dan ben je ineens helemaal blanco", verhalen de drie ontwerpers.

Zes nieuwe ontwerpen
Op de daarop georganiseerde vergadering lagen er weer zes nieuwe ontwerpen op tafel. Vijf waren volgens de ervaren Hummelink in verband met de tijdsdruk en bemensing 'not done'; moeilijk te realiseren. Het werd het idee van de 'Zandlopers' van zijn 20-jarige zoon Ingmar, geïnspireerd op het logo van Parijs-Dakar. Een groep nomaden getekend door de woestijnwind en gevormd zoals sikkelduinen in de Sahara ontstaan. De vormgeving heeft een hoge moeilijkheidsgraad. De doeken die deze nomaden dragen, halen de diepte in de vorm weg. Die moesten strakker langs de belichaming worden uitgetekend, legt Ingmar uit. Henri: "Het laswerk vraagt een staaltje echt vakwerk. In de grootte van de wagen, verlies je het overzicht.

Op de bovenste steiger is het moeilijk te zien waar je bent gebleven. Leo de Graaf heeft met een ijzerdraadje op de maquette de vorm erin gebogen om te zien hoe een lijn wegloopt. Die kant van de wagen zit er al strak in. Pas als het bouwwerk aan steigers op de zondag van het corso weg zijn gehaald kun je echt zien of de lijn er goed in zit."
De 18-jarige Eva Jansen heeft haar bijdrage geleverd in de kleurschakering. "De maquette heeft in de vakantie een poos op de keukentafel gestaan zodat ik eraan kon werken. Wanneer we gingen eten werd de maquette opzij geschoven." De kleurstelling is alles bepalend, vertelt ze. Kleuren geven aan of een wagen al of niet goed overkomt.

Aanstormend talent
Van Reedestraat biedt jonge mensen kansen en geeft ze het vertrouwen. En het is nota bene Jordi Mellink, die drie jaar ervaring opdeed bij Van Reedestraat en nu ontwerper bij 6Kamp die voor corso 2017 dezelfde gedachtegang had als de ervaren Henri Hummelink. Henri is architect en vader van Ingmar die ook een creatief talent heeft voor vormgeving. Hij is meubelmaker in opleiding. Ingmar tekende voor het ontwerp Zandlopers. Vervolgens zijn ze met drieën om tafel gegaan om het ontwerp uit te diepen. "Eva Jansen is kleurgevoelig", zo omschrijft Henri Hummelink haar talent.

Voor Eva is het geven van kleur een studie waarbij het verhaal erachter een grote rol speelt. Ze is beginnend student aan ArtEZ die dit schooljaar gebruikt om vrij te werken. Bij Marianum vielen haar tekeningen al op. In juni nam ze deel aan een expositie van No-blabla. "Een corsowagen is wel wat anders. Je werkt in 3D." Ze is begonnen met een avondje bouwen nadat een vriendin haar had gevraagd en dan raak je verknocht. "Het is vooral leuk."

Reageer als eerste
Meer berichten