Logo weekkrantoostgelre.nl


Fietsers gaan in de nabije toekomst met een tunnel onder de N18 door naar Zieuwent. Foto: Eveline Zuurbier
Fietsers gaan in de nabije toekomst met een tunnel onder de N18 door naar Zieuwent. Foto: Eveline Zuurbier (Foto: Eveline Zuurbier)

Inwoners ongelukkig over afsluiting kruising

Lichtenvoordse straten gaan dichtslibben. De Boschlaan wordt levensgevaarlijk: 'er gaan doden vallen!'. En in de Harreveldse Kerkstraat krijgt te maken met vrachtverkeer uit Zieuwent dat zich daar binnendoor vastrijdt. De parallelweg heeft een fietspad nodig wil de schooljeugd niet ondersteboven worden gereden. Bij 't Zwaantje kwam het tijdens een informatieavond over het opheffen van de kruising N18-Zieuwentseweg tot een confrontatie tussen inwoners met Rijkswaterstaat.

(door Eveline Zuurbier)

LICHTENVOORDE - Verkeerswethouder René Hoijtink probeerde meerder malen begrip te krijgen voor de afsluiting van de oversteek N18-Zieuwentseweg. Er is geen andere weg in de besluitvorming mogelijk wil de Achterhoek van de andere kant een betere bereikbaarheid en een snellere doorstroming van het verkeer voor de regio nastreven, is het devies dat Hoijtink meerdere malen moest herhalen op de avond. Dit wensen het bedrijfsleven, veel Achterhoekers die een baan in Arnhem of in de buurt van Enschede hebben. Inwoners van Lichtenvoorde, Zieuwent en Harreveld zijn hoogst ongelukkig met het collegebesluit de kruising N18-Zieuwentseweg af te sluiten en dat ze daarbij Rijkswaterstaat steunt.

Samen optrekken
Het gemeentebestuur laat zich door Rijkswaterstaat in de hoek drukken, vindt de bevolking. Hoijtink verweert zich. In het belang van de regio zal ook Oost Gelre samen met Rijkswaterstaat, de provincie en de regio Achterhoek moeten optrekken. Anders doet Oost Gelre niet meer mee en investeren provincie en het Rijk niet meer in het wegennetwerk rond Lichtenvoorde, waarschuwt Hoijtink. Een fietstunnel zal er dan nooit komen. In de opwaardering van de N18 wordt in totaal 350 miljoen euro gestoken. Het levert verkeer tussen Varsseveld en Enschede een half uur winst op. Oost Gelre zal van die miljoenen niets meekrijgen voor aanpassingen en niet meer meedoen in de regio als de gemeenteraad in oktober tegen de opheffing van de kruising besluit.

Frustraties
De avond bij 't Zwaantje, die bedoeld was om van inwoners constructieve oplossingen te horen voor verkeersproblemen in de wijken en de wegen in het buitengebied, waren er uitingen van frustraties over waarom deze kruising - van de vijf bij Lichtenvoorde - moet vervallen. De te nemen maatregelen voor de straten in Lichtenvoorde, de Boschlaan en in Harreveld zullen absurd veel geld gaan kosten, is de opinie. Een groene zone houdt het verkeer op de N18 toch niet op? Dat klopt, maar op de Richterslaan, de Varsseveldseweg en bij Harreveld zal het verkeer langdurig moeten wachten om de weg op te komen. Het busvervoer heeft eronder te lijden. Scholieren zijn langer onderweg. "Die gaan de treinen naar Nijmegen niet meer halen."

Het plan is dat, vanwege de afwikkeling van het verkeer in Lichtenvoorde, de bussen via de Varsseveldseweg worden geleid. De Kerkhoflaan zou éénrichtingsverkeer moeten worden. Daar zijn buurtbewoners van De Schatberg het weer niet mee eens.

Onduidelijke tekening
Op de informatieavond in 't Zwaantje klagen belangstellenden over de slechte tekening in het rapport van verkeersbureau Goudappel Coffeng. Het is moeilijk te zien hoe de oversteek bij de Richterslaan op de parallelweg richting de Lakendijk-Boschlaan en de Oude Lieveldeweg er precies komt uit te zien. Bezoekers van de infoavond hebben zorgen over de fietsers die daar op weg naar Marianum langs moeten, is de ruimte voor de fietsers daar niet af te lezen.

Als de kruising van de Zieuwentseweg komt te vervallen wordt het verkeer over de bestaande parallelweg geleid en kan bij de Richterslaan via een lus Lichtenvoorde inrijden. Ook zijn er zorgen over de lengte van de uitvoegstroken op de Richterslaan en het dichtslibben in de spitsuren. De effecten van de afsluiting zijn groot op het onderliggende wegennet. Harreveld verwacht in de dorpskern meer vrachtverkeer en de Boschlaan krijgt weer te maken met veel sluipverkeer en kapot gereden bermen die tot levensgevaarlijke situaties leiden voor fietsers.

Reageer als eerste
Meer berichten