Ondernemers uit de toeristenbranche en horeca lieten zich inspireren door een viertal grote sprekers.
Ondernemers uit de toeristenbranche en horeca lieten zich inspireren door een viertal grote sprekers. (Foto: Eveline Zuurbier)

Oost Gelre veel te winnen in toerisme

Toerisme wordt wel eens de banenmotor genoemd. Oost Gelre is zich ervan bewust dat die sector een boel potentie biedt als 'we' in staat zijn grote trekkers als de Zwarte Cross, de Slag om Grolle, carnaval, Erve Kots en het Bloemencorso aan kleinere parels als State of Art, biotel en AVOG's Crash museum te rijgen. Dat zal toeristen en recreanten trekken.

(Door Eveline Zuurbier)

OOST GELRE - De sector is een belangrijke troef voor Oost Gelre en wel zo dat de gemeente samen met de VVV een bijeenkomst organiseerde waarvoor alle betrokkenen waren uitgenodigd. Bij 't Reirinck in Zwolle zat het al gauw bomvol.

Grote vraag die middag was: 'Hoe geven mensen het liefst invulling aan hun vrije tijd'. "Iedereen komt toch bij mij?" Maar die gedachte is verkeerd. De gast is kieskeurig en gaat vaak af op referenties. Advies is om doelgroepen te onderscheiden en te kiezen. Kies je voor cultureel publiek? gezinnen? Creatievelingen? Duitsers? Luxe? 'Kiezen is verliezen, maar niet kiezen is niet gekozen is het devies van experts die middag.

Citymarketing
Er moet dus meer te beleven zijn in Oost Gelre en dus moet de citymarketing in de kernen draaien. In de afgelopen week zijn de nieuwe websites Lichtenvoorde.nl en Groenlo.nl online gegaan; is het ondernemersfonds gestart waarvoor de opgebrachte belasting wordt geïnvesteerd in de aantrekkelijkheid van het Lichtenvoordse centrum en krijgt het initiatief van Zieuwent een wandelpad van A (Amsterdam) tot Z (Zieuwent) een vervolg in een samenwerking met Amsterdam. Oost Gelre werkt nauw samen met Michiel Flooren van de Saxion hogeschool. Een stagiair heeft vorig jaar een onderzoek gehouden.

En nu is het de beurt aan de ondernemers en betrokkenen zelf om zich te presenteren. 'Creëer het Pisa-effect en zet voor een aantoonbare beleving mensen op de foto van uw website", adviseert hoogleraar Gert-Jan Hospers een van de vijf sprekers die middag. "De foto's van de scheve toren van Pisa zijn bekend. De toerist gaat daar massaal naar toe om te zien of dat klopt. Het gaat om de liefde voor de plek, het verhaal en de beleving."

Leeuwarden en 'de Slag'

Die mening is Renze de Vries ook toegedaan. "Mensen zijn dol op verhalen en als dat verhaal beleefbaar is, is dat bijzonder in trek", verhaalt hij. De Vries heeft het over een experience dat een grote beleving is en tevens een verhaal is waarmee je thuis kunt komen. Zijn bureau leverde een groot aandeel aan Leeuwarden, die de culturele hoofdstad 2018 is geworden. Hij putte voor het verhaal van de Friese hoofdstad uit 'Gave dingen doen - society' en zag de Slag om Grolle. De Achterhoek zou een groot verhaal moeten vertellen waar mensen op af komen.

Meer berichten

Shopbox