Van leerling en koor tot aan de solist en de eerste violist is de Zieuwentse uitvoering een gepassioneerde uitvoering 'Matthäus'.
Van leerling en koor tot aan de solist en de eerste violist is de Zieuwentse uitvoering een gepassioneerde uitvoering 'Matthäus'. (Foto: Eveline Zuurbier)

Volmaaktheid toon voor 'dé Matthäus' in Zieuwentse Werenfriduskerk

In de Zieuwentse Werenfridus klonk als vanouds op Goede Vrijdag de Matthäus Passion. Dit keer wist dirigent Emiel Engel er opnieuw een ander accent aan te leggen. De berusting in het koorwerk is de beschouwing van Engel zelf die hij geeft aan dit meesterstuk. Het publiek leeft mee tot de laatste noot gespeeld en gezongen is. Een minutenlange staande ovatie galmt na in de kerk.

(door eveline Zuurbier)

ZIEUWENT - Dirigent Emile Engel beleeft intens plezier wanneer hij opnieuw voor de groep van koren, musici en solisten staat om de Matthäus Passion te laten klinken zoals de evangelist Matheus de gebeurtenis heeft opgeschreven en zoals Bach als cantor van de Thomaskirche in Leipzig het componeerde. Daar streeft de Lichtenvoordse dirigent telkens weer naar en het barokke orkest van Concerto Barocco dat op authentieke strijkinstrumenten uit die tijd speelt omhelst slechts die kant van de uitvoering.

Emile Engel maakt van Bachs Matthäus Passion een hele studie. We weten van Bach dat elk getal, de tellen van noten, het aantal maten en terugkerende ritmes symbool staan voor bepaalde thema's in de bijbelteksten. We weten ook dat Bach gelovig was en weinig uitspraken deed over zijn muziekkunsten.

Daarom ook, is het voor Emile Engel een uitdaging om daar een hele wetenschap in te ontdekken. Elke woordklank heeft een noot en als je die beide goed raakt, komt de muziek bij je binnen. Tel daar de akoestiek en het uitlichten van deze prachtige Werenfriduskerk plus de close-ups op de videoschermen bij op, en je ontvangt de intense beleving van dit klassieke meesterstuk.
In de 'kathedraal van de Achterhoek' klinkt de uitvoering als volmaakt. Engel legt zijn eigen accenten in de beschouwende zangdelen van het dubbele koorwerk. Als luisteraar een hele berusting, dat bovendien ook zichtbaar te merken was. Met plezier stond Engel te dirigeren. De solisten kregen het door hun eigen kwaliteiten het volledige vertrouwen. Een onzichtbaar kleine wenk was voldoende.

Inmiddels heeft de Zieuwentse variant van de Matthäus landelijke bekendheid verworven. Mensen uit heel Nederland bezoeken het concert in Zieuwent omdat daar met camerabeelden en sfeerlicht de passie een intensere beleving krijgt. Ook in Zieuwent en de directe omgeving zelf, trekt de uitvoering publiek. Het lijkt wel of zonder een bezoek aan de Matthäus het geen Pasen en dus ook geen voorjaar kan worden. De organisatie die achter de dirigent staat draagt zeker bij aan de perfectie. Engel heeft zo zijn connecties in de wereld van klassieke muziek. De organisatie zorgt ervoor dat grote namen de passie met zang kunnen vertolken.

Behalve voor de middelen zorgt de organisatie achter de schermen er ook voor dat klassieke muziek in de belangstelling komt van de jeugd. Bij Marianum en op de Zieuwentse basisschool geeft Emile Engel les in muziekkunst. Engel draagt daarbij uit dat kunst verder gaat dan het lelijk of mooi te vinden. ''Je moet ook kunnen beredeneren waarom iets goed of slecht is''. De uitvoering van afgelopen vrijdagavond was volmaakt met hierboven de beschreven onderbouwing.

Meer berichten

Shopbox