Er was zaterdag doorlopend belangstelling voor de elektrische autodag bij Brouwersnös.
Er was zaterdag doorlopend belangstelling voor de elektrische autodag bij Brouwersnös. (Foto: Eveline Zuurbier)

Veel animo voor elektrische autodag Groenkracht

Er bestaan veel vooroordelen over elektrisch rijden. Dat merkte Wil van Lith, bestuurslid van de postcoderoos-coöperatie Groenkracht. Zaterdag werd er met hulp van enkele autodealers en BS22 door Groenkracht een elektrische autodag georganiseerd om deze denkfouten te doorbreken.

(door Eveline Zuurbier)

GROENLO - Er is zaterdag doorlopende belangstelling voor de elektrische auto's en motoren op de parkeerplaats naast stadsbrouwerij Brouwersnös. Er staan 'bolides' als Tesla en BMW op een rij, ze zijn een bezienswaardigheid. Gelukkig ook 'betaalbare' auto's als Volkswagen (Golf), Toyota en Peugeot waarbij je na een 200 gereden kilometers alweer moet 'stekkeren' als er laadpalen in de buurt zijn. En is Groenkracht niet de coöperatieve club die collectieve zonnedaken mogelijk maakt? Allemaal denkfouten en redenen die de wereld in zijn geslingerd, die verdraaid zijn of niet kloppen.

Anke Sitter van Groenkracht: "We geven kracht als energiecoöperatie. Dat wil zeggen dat we niet alleen zonnepanelen aanleggen, maar ook een stuk bewustwording van een veranderde kijk en we doen aan kennisoverdracht. De dealers die hier vandaag met auto's staan, geven inzicht van wat er allemaal op de markt is. Ook zijn er particulieren die elektrisch rijden met wie je mee kan rijden om te ervaren hoe elektrisch rijden daadwerkelijk is. We zijn nu halverwege de dag en wat opvalt is dat iedereen verrast is hoeveel variëteit er is: verschillen in vermogen, personenauto's en bestelbusjes en allicht is er een markt voor tweedehands elektrische auto's. Die maakt de aanschaf van deze auto's goedkoper."

Veel minder onderdelen
Wil van Lith is behalve bestuurder bij Groenkracht ook autoliefhebber. Hij reed 27 jaar lang met veel plezier Mercedes, maar schafte na zonnepanelen op de collectieve zonnedaken van Groenkracht ook een Tesla aan. Sinds hij elektrisch rijdt, hoort hij vooral redenen om dat niet te doen.
"Ik wilde geen zonnepanelen op het dak van ons huis. Ik heb er meerdere aangeschaft om zo het hele huishouden te kunnen bedienen: ook het gebruik van de auto hoort daarbij. Ik betaal geen wegenbelasting, de auto kost me 2 cent/km aan brandstof. En het onderhoud? Laatst moest de auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage. De auto mankeerde niets, maar kreeg de rekening voor alleen het nazien. Weet dat in een Tesla 2050 onderdelen zitten en in 'gewone' auto 12.000! Wanneer een Tesla drie ton op de kilometerteller heeft staan zou je dat kunnen vergelijken met een auto die 50.000 km heeft gereden. Een elektrische auto rijdt gemakkelijker, meer meer ontspannen. En als ik naast een Porsche bij de verkeerslichten sta, ben ik sneller weg."

Toyota-dealer Kormelink demonstreert de 'elektrische waterstofauto'. Een waterstofauto wekt zelf de elektrische energie op, als je tank waterstof bevat Franklin Kormelink: "De markt is er technisch klaar voor. Nu alleen nog het aantal punten waar waterstof kan worden getankt. Je kan met een tank bijna net zo ver rijden als met een volle tank benzine."

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox