Gerard Visser uit Bredevoort met zijn zelfgebouwde vrachtauto op het onlangs gehouden Oldtimerfestival in Meddo. (Foto: Han van de Laar)
Gerard Visser uit Bredevoort met zijn zelfgebouwde vrachtauto op het onlangs gehouden Oldtimerfestival in Meddo. (Foto: Han van de Laar)

Gerard Visser al achttien jaar in de weer met zijn 'kleine' Ginaf

"Het is een droom, al vanaf mijn jonge jaren. Ik ben geboren en opgegroeid in Miste. Daar zat ik als jochie altijd naar de zandvang te kijken, naar die grote kiepwagens vol zand. Toen ontstond de wens er zelf een te bouwen. Het werd een vrachtauto van het merk Ginaf op schaal 1:1.85. Alles bijna twee keer zo klein", vertelt Gerard Visser over zijn hobby.

(door Han van de Laar)

Miste/Bredevoort - Toen Gerard met Betsie trouwde, gingen ze in Bredevoort wonen. Na een jaar of tien zagen ze hun huidige woning. Gerard: "Betsie was meteen weg van het huis, alhoewel er nog het nodige aan moest gebeuren. Ik was verkocht vanwege de werkplaats. Omdat ik van beroep metselaar-timmerman ben, heb ik alles zelf opgeknapt. Eerst werd het huis op orde gemaakt. Dat heeft zo'n tien jaar geduurd. Toen kon ik beginnen aan mijn droom, het bouwen van de vrachtauto. Het was 9 oktober 2000 toen ik daarmee startte. Eerst het onderstel. De assen van een Suzuki-jeep voldeden daarvoor prima. Ik bouwde een vijfassige wagen. Daarna begon de verdere opbouw. Het mooie is dat de werkplaats meteen aan de woning grenst, dus ieder verloren uurtje kan ik eraan besteden, ik hoef er niet de deur voor uit, dat is prettig."

Voordat Gerard ging bouwen, werd eerst alles uitgetekend op de tekentafel. "Het moest allemaal kloppen. De verhoudingen dienden goed zijn en het moest ook werken. Ik wilde ook dat de wagen kon rijden. Er zit een Volkswagen-Transporter motor in en de cabine kan kantelen. Tot nu toe mag de vrachtauto nog niet op de weg. Maar dat is wel de bedoeling. Eerst moet ik de remmen nog verbeteren en er stuurbekrachtiging in bouwen. Dan kan ik een keuring aanvragen bij de Rijksdienst Wegverkeer. Ik zou het al mooi vinden als het wordt goedgekeurd als 25 km auto.

Extra verdieping
Om het gereedschap en de werkbanken optimaal te kunnen gebruiken, werd het bouwen aan de wagen een aantal maanden stil gelegd. Eerst moest er een extra verdieping op de werkplaats komen. Vervolgens kon hij zijn apparatuur op de bovenverdieping neerzetten en kon een roltakel aan het nieuwe plafond worden geïnstalleerd. Dat was nodig om de laadbak verder af te bouwen. De volgende stappen zijn het rijklaar maken voor op de weg en het afbouwen van het interieur in de cabine."

Hoewel Gerard het merendeel alleen doet, helpt Betsie met zoeken op internet naar specifieke benodigdheden. Ook zijn zoon heeft een steentje bijgedragen met het bouwen van de drie tanks. Een vriend zorgde voor het buigen van het plaatmateriaal voor de laadbak, zijn broer heeft op de schroot een stuur weten te bemachtigen en een metaalbewerker heeft de chassisbalken met koppelstuk op maat gezet.

Gerard was vijf jaar geleden met de vrachtauto in Meddo op het Oldtimerfestival. Toen zat de laadbak er nog niet op. Inmiddels is dat wel het geval en kon hij de uitnodiging van dit jaar niet weerstaan. Hij is er beide dagen geweest en had over belangstelling niet te klagen. Het resultaat is in ieder geval verbluffend!

Meer berichten

Shopbox