Ondernemer Theo Lurvink vertelt hoe hij met de webshop Lumbr is begonnen.
Ondernemer Theo Lurvink vertelt hoe hij met de webshop Lumbr is begonnen. (Foto: Eveline Zuurbier)

Leerlingen ontwikkelen schoolwebshop

We kunnen telefoneren, appen, googlen, mobiel bankieren en shoppen. Waarom zou je als school zelf geen webshop ontwikkelen? Vierdejaars leerlingen van het VMBO, sector Economie & Ondernemen programmeerden er een met alles erop en eraan voor een digitaal bedrijf. Vanaf nu kan je zelf gemaakte kaarten in allerlei soorten kopen. Ook met de optie deze gepersonaliseerd te krijgen en aan huis bezorgd te ontvangen.

(door Eveline Zuurbier)

OOST GELRE - De webshop van deze Marianum-leerlingen is te vinden onder https://marianum.schoolwebwinkel.nl. "Wat komt er allemaal bij kijken als je een webshop online zet? We gaan in het 'echie'!" zegt docent Hasan Kumas bij het officieel online gaan tegen ouders en leerlingen. "We willen onze leerlingen behalve uit de boeken, schoolactiviteiten en praktijkervaringen ook met betekenisvolle werkvormen hun leerdoelen eigen laten maken. Online een shop runnen is iets anderen dan uit boeken en door middel van opdrachten leren. Wat nu al positief is, is het eigenaarschap. Leerlingen zijn de eigenaar van de webshop en vanuit die beleving kunnen zij de leerstof eigen maken."

Bij het officieel online gaan op dinsdag 30 oktober, was ondernemer Theo Lurvink, eigenaar van onder meer de webshop Lumbr, uitgenodigd. Hij zette uiteen hoe hij is begonnen met textielbedrukbedrijf en met de ervaringen van dit bedrijf aan huis ook het aandurfde met Lumbr te beginnen. Dit is een webshop waarop houten horloges en andere houten gadgets te verkrijgen zijn.

Gezien worden
Hij vertelde wat je ervoor moet doen om gevonden en gezien te worden, hoe je je product verkoopt en welke service je aan klanten moet leveren. "Je hebt een webshop, maar hoe weten mensen van jouw bestaan af? Weten ze van houten horloges. We hebben in Elsevier en De Gelderlander gestaan. Dan weten mensen van het bestaan."

Theo Lurvink vertelde ook dat je continue nieuwe producten aan de webshop toe moet voegen om actueel te blijven. Ook behandelde hij voorbeelden van klachten. Lurvink noemde het 'kansen' om klanten tevreden te stellen en dat praat zich snel verder op Facebook. Hij gaf aan het einde ook nog enkele adviezen: besteed aandacht aan de verpakking. Mensen moeten het idee hebben dat ze iets moois uitpakken."

Jaar in ontwikkeling
De leerlingen zijn ruim een jaar bezig geweest om de webshop zo te ontwikkelen. Allerlei aspecten van de webwinkel worden gekoppeld aan leerdoelen zoals omgang met personeel, organiseren, pr-plannen uitvoeren, inkopen, voorraadbeheer, vormgeving, service verlenen en eenvoudig programmeren hoorde daar ook bij. De helft van de opbrengst gaat naar een goed doel. "Welke dat is wordt binnenkort op de website bekend gemaakt", antwoordt docent Kumas op een van de gestelde vragen. "De stichting Carmel College gaat dat bepalen." Met de andere helft van het geld zal een leuke activiteit met de leerlingen worden georganiseerd. Kumas: "De website is steeds in ontwikkeling en we blijven eraan bouwen zodat ook het volgend vierde leerjaar ermee verder kan. We kunnen blijven ontwikkelen." Er is in eerste instantie gekozen voor wenskaarten die gemaakt worden door leerlingen van Marianum. Dat kan uitgebreid worden met vogelnestkastjes.

Webshop
Ondernemer Theo Lurvink gaf bij de opening een boeiende gastles over ondernemen op internet. Hij legde de leerlingen ook enkele praktijkervaringen voor met de vraag hoe zij die zouden oplossen. Een belangrijk advies: geef als het kan géén geld terug, maar verleen een hoge mate van service. Dat geeft volgens de ondernemer veel meer effect voor je bedrijf.

De webshop is te bereiken via: https://marianum.schoolwebwinkel.nl/564. De leermethode die Marianum hiervoor gebruikt is van 'De Schoolwebwinkel'. De webshop wordt door de leerlingen zelf beheerd in een zogenaamd webshopteam.

Meer berichten

Shopbox