Passion Lichtenvoorde van vorig jaar, buiten op het schoolplein van Marianum.
Passion Lichtenvoorde van vorig jaar, buiten op het schoolplein van Marianum. (Foto: Eveline Zuurbier)

Passion, 'n overweldigende confrontatie

Pasen is een feest met rijk gedekte brunchtafels. Vreemd en best raar. Want het feest ontleent zich zo'n kleine 2000 jaar geleden aan een barbaarse kruisiging van Jezus. En hoe tegenstrijdig het klinkt: het is een prachtig verhaal over wat mens-zijn van ons vraagt. Passion Achterhoek laat je de intensiteit ervan ervaren. Op maandag 15 april in de Hamelandhal gaat het gebeuren in een groter en toegankelijkere Passion, beginnend met een kruis dragen vanaf de Bonifatiuskerk (19.30 uur) door het centrum in Lichtenvoorde. De uitvoering is mooier dan The Passion van de tv, verzekert scriptschrijver Hans Hinkamp. 'Ont-moeten' is het thema.

(door Eveline Zuurbier)

Lichtenvoorde - "We hebben gemeend de Passion op te schalen van Passion Lichtenvoorde naar Passion Achterhoek waardoor we een groter bereik hebben en meer creatieve ruimte", begint dominee Hans Hinkamp uit te leggen. Elk jaar is hij degene die het script schrijft. Het paasverhaal verandert niet, maar de kunst is het paasverhaal telkens anders te laten zien en bovenal te beleven. "Daar ligt de uitdaging en is alles behalve hetzelfde kunstje uitvoeren zoals Eric van Tijn laatst bij Jinek vertelde over de landelijke editie. Met het concept begin je. In de tussentijdse periode overleg je met de acteurs en spreekt Peter Krabbenborg (muziekdocent Marianum) je aan die zo zijn eigen, nieuwe ideeën heeft. Zij denken pro-actief mee. En zo komt toch de rol van Maria Magdalena in het verhaal voor van de komende uitvoering", verhaalt Hinkamp met een lach. "Zij is door de kern van acteurs herhaaldelijk aangedragen."

Aanvankelijk hield hij de boot af. Dat deze jonge vrouw nu wel in het plot verschijnt is dat ze menselijke eigenschappen uitdraagt op een schilderij van Rogier van der Weyden. Maria Magdalena is een vrouw die worstelt met het leven. Ze heeft het zwaar en door ontmoetingen met Jezus verandert zij. Nicodemus is een farizeeër, lid van de Hoge Raad en theoloog. Hij weet niet wat hij van Jezus vinden moet en gaat dat uitzoeken. "Door deze twee personages eraan toe te voegen, kon ik de verteller laten vervallen. De verteller legde in de eerste drie edities uit welke gevoelens er speelden", verklaart Hinkamp. "Nicodemus zit vast in denkbeelden en gaandeweg leert hij vooroordelen los te laten. Hij laat zien wie hij is: een mens: 'ont' streepje 'moeten', ont-moeten dus", schrijft Hans Hinkamp in de lucht mee. De bezoekers kunnen in die menselijkheid meegaan en daar ook wat aan hebben. "Iedereen neemt er iets van mee."

Laura van Kaam
En wanneer het publiek zich laat meeslepen komt Laura van Kaam op. Ze zingt 'I can't see the light' een lied voor Maria Magdalena. Dit zong de Dinxperlose winnares van de Kids Voice ook tijdens het Depressiegala 2017 in Amsterdam. "Laura van Kaam is een grote naam en iemand uit de Achterhoek. Ze heeft suggesties gedaan voor deze Passion. Alle input leverde mij de bouwstenen waarmee ik aan het puzzelen ben gegaan. We laten perspectieven van het verhaal zien en dan heb je ruimte nodig om te klankborden met elkaar. Loopt Judas stampvoetend naar Jezus en geeft hem dan een kus of moet die gebeurtenis er niet subtieler uitzien?"

Voor Passion Achterhoek is dat het werk voor de regisseurs Aad Witteveen, een bekend acteur in de Achterhoek, en Ben Donderwinkel, bekend van de Notenkrakers in Zieuwent. "We willen bij de harten van de mensen komen. Joh, het wordt zo goddelijk mooi én dat komt omdat we met elkaar - de hele cast, de koren en zangers én de band - zo bevlogen zijn."

Het paasverhaal willen beide regisseurs duiden door de menselijke waarden naar voren te halen. De duiding geeft elke aanwezige toeschouwer referentiekaders mee. En dat geldt ook voor de cast. Bij het doorlezen groeit de verbeelding en de vragen welke karaktertrekken een personage heeft en waar de emoties liggen.

Tromgeroffel
"Het is een Judas geworden die met stramme stappen op Jezus afkomt. Dit gebeurt onder tromgeroffel (van Slagmaols) en dan kijkt Judas strak voor Jezus langs de zaal in en geeft hem die kus. Dat is die aanvaring met het publiek, die we bedoelen. Op televisie mis je die interactie en hier zetten we heel veel beelden achter elkaar neer op het podium." Jezus wordt gespeeld door Jop Geven en Maria Magdalena is Babette Zwetsloot. Beiden komen uit 's-Heerenberg. Ben Donderwinkel: "Maria Magdalena krijgt ze zienderogen meer vertrouwen in het leven. Je ziet het gebeuren: Jezus tilt haar op uit de donkerte om goed te doen voor mensen. 'Have a little faith in me' (Joe Cocker) is dan een prachtig lied die de Marianum-band inzet. Kippenvel..."

Een mooie scene is die, waarin het menselijke aspect van het egoïsme van Judas wordt doorgrond. Wat heeft hem tot de wanhoop gebracht zijn beste vriend, Jezus te verraden? Dit deel wordt verwoord in een flashmob. Het koor zingt Halleluja uit de Messiah van Händel en tegelijkertijd verdelen acteurs zich over de zaal en halen mensen op. "Dit is weer een moment waarin mensen in de zaal worden meegenomen in het verhaal."

Het passieverhaal is een even heftig als zwaar verhaal. De afwisseling met muziek, zang geeft lucht en ook de twee verzonnen personages Jannie en Annie (Mariëtte Wesselink en Anne Marie Wassink), die als de twee bekende, oude Muppets-mannetjes commentaar geven. "Dit spel is kort, gaat als een pingpong spel wat de tragedie behapbaar maakt en je weer tot de kern brengt van het paasverhaal."

Catwalk
Het podium heeft een catwalk om tussen de mensen te spelen. Muziek loopt naadloos over in de gespeelde scènes. Het Bredevoorts Stadskoor vormt samen met kerkkoor Gaudio een projectkoor. Het kerkse komt samen en wisselen af met de popband bestaande uit (oud)-leerlingen van Marianum. De uitvoering is multimediaal. Er hangt een groot videoscherm waarop alle gebeurtenissen in verschillende close-ups te zien zijn. Licht en cameratechniek (door ZSOM) benadrukken de ethiek van de menselijke waarden met de bedoeling je als toeschouwer te helpen herkennen. "Je maakt met licht en donker het spel broos en dat maakt het spannend. Het fragment wanneer het koor zingt, Oh Haupt voll Blut und Wunden van Bach en Jezus op de Calvarieberg sterft is intens. Aan het einde is er fel licht. Het licht waarin wij mensen mogen staan en daarvoor is ontmoeting nodig, met en zonder een streepje ertussen."

Meer berichten