Vlnr: Jacqueline Kremer-Duzijn van Humanitas, mevrouw Niënhuis-Rondeel en Mireille Wopereis van Careaz.
Vlnr: Jacqueline Kremer-Duzijn van Humanitas, mevrouw Niënhuis-Rondeel en Mireille Wopereis van Careaz. (Foto: Eveline Zuurbier)

Een echte glossy voor cliënten Careaz

Naar het concept en met hulp van Humanitas is Careaz begonnen met de uitgave van levenstijdschrift voor hun cliënten. Het bladert als een persoonlijk fotoalbum, gedrukt waarbij foto's voorzien zijn van verhalen. Het is voor verzorgenden, betrokken vrijwilligers, familie en mantelzorgers een middel om een cliënt beter te leren en met hun in gesprek te gaan over hun leven.

(door Eveline Zuurbier)

LICHTENVOORDE - "Er bestond een duidelijke behoefte om verhalen over het leven van cliënten vast te leggen", legt Mireille Wopereis van Careaz uit. "Een persoonlijk verhaal, verteld door de cliënt zelf of door familie en wat iets zegt over de manier van leven die een cliënt altijd geleefd heeft. Voor de mensen die ze nabij zijn én voor onze medewerkers en vrijwilligers, is het handig om meer achtergrondinformatie te hebben."
Het eerste gedrukte exemplaar werd vorige week door Jacqueline Kremer-Duzijn van Humanitas overhandigd aan mevrouw klein Nienhuis-Rondeel, bewoner in Antoniushove en lid van de cliëntenraad. Er was koffie met een gebakje.

Het concept van Humanitas is een groot succes en krijgt overal in Nederland een gevolg. Careaz heeft voor de opzet samengewerkt met Humanitas en drukkerij Jilster. Er heeft een uitwisseling van vrijwilligers plaatsgevonden die samen aan de hand van een bestaande vragenlijst foto's en verhalen verzamelden bij de cliënt en familie. Jacqueline Kremer en Mireille Wopereis hebben het project begeleid. "Het is een begin", aldus Mireille. We hebben vijf levenstijdschriften gemaakt en daarbij een verscheidenheid aan mensen gekozen: iemand met dementie, een cliënt die thuiszorg ontvangt en mevrouw Niënhuis bewoner van Antoniushove en lid van de cliëntenraad. Het effect van een persoonlijk tijdschrift is groot. Zowel onze vrijwilligers, als de cliënten en hun familie hebben veel plezier beleefd bij het maken van het tijdschrift. Daarnaast is iedereen zorgvuldig te werk gegaan om de persoonlijk levensstijl zo goed mogelijk te benaderen en deze weer te geven."

Effecten
De effecten van de levensglossy zijn groot. "Het tijdschrift vertelt het verhaal over iemands leven en het helpt, zeker bij mensen met dementie, om de persoon achter de ziekte te zien, iets dat van wezenlijk belang is in de omgang met mensen met dementie. Door de levensglossy heb je aanknopingspunten en dat stimuleert mensen om zelf ook te praten. Ze voelen zich beter begrepen, de herinneringen spreken. Mensen beginnen te lachen wanneer je samen in de levensglossy kijkt en daar samen over praat."

De glossy blijkt ook een handig middel te zijn tegen eenzaamheid en zeker voor de mensen die langer thuiswonen. "We hebben gemerkt dat mensen aan onze medewerkers eerder hun intiemere verhalen vertellen dan aan hun kinderen. Ze delen bijvoorbeeld hun zorg die er is geweest of vertellen over de keuzes waarvoor ze gestaan hebben." Mevrouw klein Nienhuis: "Ik vind het een prachtig en waardevol document voor mij en mijn familie."

Meer berichten